Historical Movies

Polish historical feature films.
Information

TitleDOM ZŁY
Title (english)Dark House, The
Title (translated)Dark House, The
DirectorWojciech Smarzowski
ScriptŁukasz Kośmicki, Wojciech Smarzowski
CinematographyKrzysztof Ptak
Country of productionPoland
Release date27.11.2009
Year2009
Production period
Historical periodXX wiek, PRL, stan wojenny
Film formatcolour, 105 min
Language
MusicWłodzimierz Pawlik
SoundJacek Hamela, Leszek Freund
CastArkadiusz Jakubik (Edward Środoń), Marian Dziędziel (Zdzisław Dziabas), Bartłomiej Topa (porucznik Mróz), Kinga Preis (Bożena Dziabasowa), Robert Więckiewicz (prokurator Tomala), Robert Wabich (Lisowski), Katarzyna Cynke (2 role: Maria Lisowska; Grażyna, żona Środonia), Lech Dyblik (Zajdel), Eryk Lubos (Petrycki), Krzysztof Czeczot (Banaś), Marcin Juchniewicz (Woźniak), Grzegorz Wojdon (sierżant Jasiak), Bartosz Żukowski (Hawryluk), Anna Grzeszczak-Hutek (Pokrywkowa), Krzysztof Domaszczyński (syn Pokrywkowej), Sławomir Orzechowski (Zięba), Piotr Głowacki (Janusz, syn Dziabasów), Mariusz Jakus (ksiądz), Michał Gadomski (Jasiu Blacharz), Jerzy Rogalski (weterynarz Mundek), Dorota Piasecka (Madecka), Paweł Miśkowiec (Madecki), Fratišek Kowolowski (czeski dziennikarz), Agnieszka Matysiak (kobieta w chustce), Maciej Maciejewski(mężczyzna w sklepie), Zbigniew Paterak (konduktor), Maciej Maciejewski (mężczyzna z wąsami), Przemysław Witowski (kierowca Zięby), Jaś Jakubik (Edward Środoń w młodości), Agnieszka Matysiak (sklepowa)
ScenographyMarek Zawierucha
Costumes
MontagePaweł Laskowski
Hair and make-up
Genre
CompanyDariusz Pietrykowski, Andrzej Połeć, Anna Iwaszkiewicz
Co-production
Production manager
Funding
AwardsOrzeł, Polska Nagroda Filmowa Nagroda Publiczności
Link (angielski)
Link (Film Polski)
Websites
Home page

Should you find any mistakes or incomplete data please contact us: polishhistory@muzhp.pl

New publications

Jewish Families in Europe, 1939-Present: History, Representation, and Memory

Historical Movies

Google Cultural Institute helps the Polish History Museum reach a global audience